Un episod mai puțin cunoscut, în istoria inventicii românești!
Henri Coandă ne este cunoscut, tuturor, ca inventator, om de știință și pionier al aviației, fiind cel care a conceput primul avion cu reacție, în plină epocă a aparatelor de zbor cu elice. Henri Coandă este, totodată, și cel care a descoperit fenomenul căruia avea să-i împrumute propriul nume: efectul Coandă.
Un
episod inedit și mai puțin cunoscut din viața marelui inventator român,
dar și din istoria inventicii românești, este construirea saniei cu
reacție. Sania cu reacție a lui Henri Coandă este, probabil, tot atât de
puțin cunoscută ca și ambarcațiunea cu reacție concepută de Alexandru
Ciurcu la sfârșitul secolului XIX.
În ce context a fost construită sania cu reacție a lui Coandă?
În toamna anului 1910, în capitala Franței a fost organizat un important salon aeronautic. Era printre primele evenimente de acest tip din lume și al doilea desfășurat în „Orașul luminilor”. Printre vizitatori, s-a numărat și un membru al familiei imperiale a Rusiei (văr primar cu ultimul țar). Acesta a fost impresionat de avionul cu reacție al lui Coandă, expus la eveniment. Marele duce Kiril Vladimirovici, rusul la care facem referire, l-a întrebat pe genialul inventator român dacă nu ar putea construi și un vehicul terestru, care să se deplaseze pe zăpadă, dotat cu un motor asemănător celui folosit pentru primul avion cu reacție.
În toamna anului 1910, în capitala Franței a fost organizat un important salon aeronautic. Era printre primele evenimente de acest tip din lume și al doilea desfășurat în „Orașul luminilor”. Printre vizitatori, s-a numărat și un membru al familiei imperiale a Rusiei (văr primar cu ultimul țar). Acesta a fost impresionat de avionul cu reacție al lui Coandă, expus la eveniment. Marele duce Kiril Vladimirovici, rusul la care facem referire, l-a întrebat pe genialul inventator român dacă nu ar putea construi și un vehicul terestru, care să se deplaseze pe zăpadă, dotat cu un motor asemănător celui folosit pentru primul avion cu reacție.
Se pare că ideea i-a surâs
conaționalului nostru. Într-un timp record, mai înainte ca anul 1910 să
ajungă la sfârșit, descoperitorul efectului Coandă prezenta publicului
noua sa creație: prima sanie cu reacție din lume. Ineditul vehicul era
menit, se pare, să fie întrebuințat de ducele Kiril în concursurile
dedicate săniilor cu motor, ce se desfășurau în Rusia acelor vremuri, cu
doar câțiva ani înaintea răsturnării regimului țarist și venirii la
putere a bolșevicilor.
Având un motor destul de
puternic și o greutate redusă, datorită designului minimal (și totuși
foarte elegant), se pare că sania cu reacție a lui Coandă putea concura
cu șanse mari în concursurile de profil organizate de ruși. În luna
martie a anului 1911, într-un număr al revistei Popular Mechanics Magazine
era descrisă succint, alături de întâiul avion cu reacție, sania cu
motor creată de către genialul Henri Coandă la finele anului anterior.
Creația tehnică a românului fusese remarcată, foarte prompt, și de
americani!
În
publicația menționată, dedicată științei și noilor tehnologii, este
prezentată inclusiv o imagine a ineditului vehicul. Se preciza că
vehiculul are „o formă de țigară”, fiind înzestrat cu o „turbină de sucțiune”
(aspirație) amplasată frontal. Aceeași sursă arăta că motorul de 40 de
cai putere putea deplasa vehiculul pe zăpadă cu viteza de 50 de mile pe
oră. Era un vehicul foarte rapid, prin comparație cu vitezele de care
erau capabile automobilele obișnuite ieșite pe porțile fabricilor în
primul deceniu al secolului XX.
Potrivit variantei de limbă engleză a Wikipedia,
începând cu data de 3 decembrie 1910, sania cu reacție a lui Henri
Coandă a fost expusă vreme de două săptămâni în cadrul celui de-al
XII-lea salon automobilistic al Franței, alături de automobilele dotate
cu motoare fabricate la uzina Gregoire (unde fusese fabricat, de altfel,
și motorul său). Ulterior, vehiculul a mai fost expus și într-o sală de
expoziție de la Grand Palais des Champs-Élysées. Conform sursei mai sus
amintite, sania lui Coandă ar fi fost capabilă să atingă o viteză de
aproape 100 km/h, considerabil mai mare decât cea estimată de cei de la Popular Mechanics Magazine.
Acum,
rămâne să nădăjduim că viitorul ne va pune în posesia unor informații
ce privesc soarta pe care a avut-o, în Rusia, originalul „snowmobil cu reacție” conceput de Henri Coandă la început de secol XX.
Citiți și:
Contribuția importantă a românilor la binele umanității – o moștenire pentru viitor ce este oferită lumii de poporul român (I) Uimitori români contemporani, înzestrați cu o excepțională creativitate, inventivitate și sclipiri de geniu
yogaesoteric
19 octombrie 2018
19 octombrie 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu