de Ada Bujor
Compania germană Nanoflowcell a creat modelul electric de autoturism Quant e-Sportlimousine, care poate accelera de la 0 până la 100 km/h în 2,8 secunde și care are o autonomie de 600 km. Mașina cu o formă futuristă - când are portierele deschise este asemănătoare aripilor unui pescăruș - folosește drept combustibil … apă sărată de mare! Este primul model de acest gen și a primit aprobare, de curând, pentru a fi testat în Europa. Pe străzile din Germania este deja legal să conduci o astfel de mașină.
Free-energy - tehnologia unui viitor din ce în ce mai apropiat
Prototipul Quant e-Limousine a fost lansat la începutul anului trecut, în martie 2014, în cadrul târgului de automobile Geneva Motor Show, unde a întâmpinat multe critici din partea scepticilor. După ce a fost însă aprobat pentru drumurile publice, interesul față de această mașină electrică ce merge cu apă de mare a crescut din nou.
Companiei Nanoflowcell i s-a alăturat Bosch Engineering pentru a înainta cercetările în domeniu.
„Este o mare provocare să transformăm un prototip inițial într-un vehicul viabil producției de serie, care să poată fi utilizat peste tot în lume” a afirmat reprezentatul Nanoflowcell Nunzio La Vecchia. „Suntem convinși că vom putea reuși aceasta, deoarece avem alături un partener recunoscut și experimentat. Suntem foarte bucuroși că am reușit să dezvoltăm o astfel de tehnologie vizionară, în ciuda faptului că suntem o companie mică, și că putem acum să o punem în practică. Acesta este însă doar începutul călătoriei noastre de descoperire”.
Compania speră să aducă pe piață cel puțin patru noi prototipuri în viitorul apropiat.
Quant e-Limousine este viabil pentru producția de serie?
Conceptul mașinii este, în definitiv, foarte atractiv. Are patru motoare – câte unul pentru fiecare roată – puse în mișcare de electricitate generată în urma unui proces de filtrare a unui lichid ionic sau a apei sărate de mare. Electroliții sunt depozitați în două rezervoare adiacente de câte 200 de litri, separate de o membrană. Fluidele din fiecare rezervor diferă puțin, iar reacția dintre ele atunci când trec prin această membrană produce electricitate, ce este acumulată în super condensatoare și transmisă apoi celor patru motoare electrice ale mașinii.
Cei de la Nanoflowcell susțin că vehiculul poate funcționa 400 - 600 de kilometri cu o singură alimentare şi poate ajunge în 2,8 secunde de la 0 la 100 de kilometri pe oră, față de modelul electric Tesla S, produs de Tesla Motors, căruia îi sunt necesare 4,2 secunde pentru a face același lucru. Quant e-Limousine poate atinge un maxim de viteză de 380 km/h (cu aproape 160 de km/h mai rapidă decât Tesla S); în plus, produce 920 de cai putere (față de 416 pentru Tesla S).
General Electric (GE) lucrează de mai mulți ani la dezvoltarea unei tehnologii bazate pe pilă de combustie și a anunțat în august 2013 că a reușit să dea în funcțiune o mașină care folosește o pilă pe bază de apă și care are o autonomie de aproximativ 385 de kilometri, deși nu există dovezi concrete care să ateste dacă au fost făcute progrese în acest sens. Pilele de combustie au capacitatea de a oferi mașinilor de trei ori mai mult combustibil, la un sfert din prețul bateriilor litiu-ion (acest model pe care mizează atât de mult Tesla Motors), conform GE. Se consideră că pilele de combustie sunt mai sigure, cu o greutate mai scăzută și sunt mai ușor de încărcat decât cele litiu-ion.
Păcat că producătorii Quant e-Sportlimousine și-au folosit această baterie extraordinară pe bază de apă într-o mașină sport care, dacă va ajunge vreodată pe piața de desfacere, ar putea să coste 1,7 milioane de dolari, fapt care face din mașina electrică de lux Tesla S un chilipir la doar 70.000 – 95.000 de dolari.
Producătorii consacrați în domeniu nu se lasă mai prejos
Alte companii de menționat în domeniul industriei auto care au testat astfel de tehnologii alternative sunt General Motors, Daimler-Benz, Mercedes, Mitsubishi, Toyota. GM anunța încă din 2007 că dorește să se lanseze în producția de serie, reuşind să pună la punct două automobile cu motoare electrice pe bază de hidrogen: Chevrolet Sequel și Chevrolet Equinox Fuel Cell.
Mai nou, în februarie 2015, aflăm că și Audi dorește să se implice în acest segment de piață prin intermediul mașinilor pe hidrogen. În acest scop, compania Audi, parte a grupului Volkswagen, a cumpărat patente de la Ballard Power Systems din Canada, pentru a începe dezvoltarea tehnologiilor de propulsie bazate pe pile de combustie.
Mașinile nepoluante în România
Piața auto din România a făcut cunoștință în anul 2011 cu primele mașini total nepoluante. Prima care a fost disponibilă pe piața autohtonă este Citroen C-Zero. Automobilul a fost construit în colaborare cu Mitsubishi pe platforma primei mașini electrice de serie din lume, Mitsubishi iMiev, la fel ca şi Peugeot iOn. Printre cele care i-au urmat curând se află Renault Fluence ZE, Renault Kangoo ZE.
„Toate-s vechi și nouă toate”
Şi totuşi, tehnologii alternative la motoarele clasice, ce folosesc combustibili fosili, au fost descoperite de multă vreme.
În 1996 puteau fi admirate pe drumurile californiene mașini electrice silenţioase, care nu produceau gaze de eșapament și funcționau fără benzină. Însă la zece ani de la lansarea lor, în mod subit, acestea au fost pur şi simplu luate de la proprietari de cei care le-au pus în vânzare şi ulterior au fost distruse. Retragerea acestor maşini nu s-a datorat nicidecum unor probleme tehnice care să fi survenit între timp. Dimpotrivă, utilizatorii erau foarte mulţumiţi şi insistau să le păstreze, unii dintre ei fiind dispuşi chiar să achite un preț mai mare decât cel stabilit inițial pentru mașină. Presiunea enormă exercitată de marile companii petroliere, care îşi vedeau ameninţate câştigurile fabuloase, au forţat producătorii auto să renunţe la comercializarea maşinilor electrice şi chiar la testarea altor tehnologii alternative.
În 1996 puteau fi admirate pe drumurile californiene mașini electrice silenţioase, care nu produceau gaze de eșapament și funcționau fără benzină. Însă la zece ani de la lansarea lor, în mod subit, acestea au fost pur şi simplu luate de la proprietari de cei care le-au pus în vânzare şi ulterior au fost distruse. Retragerea acestor maşini nu s-a datorat nicidecum unor probleme tehnice care să fi survenit între timp. Dimpotrivă, utilizatorii erau foarte mulţumiţi şi insistau să le păstreze, unii dintre ei fiind dispuşi chiar să achite un preț mai mare decât cel stabilit inițial pentru mașină. Presiunea enormă exercitată de marile companii petroliere, care îşi vedeau ameninţate câştigurile fabuloase, au forţat producătorii auto să renunţe la comercializarea maşinilor electrice şi chiar la testarea altor tehnologii alternative.
Documentarul „Who Killed the Electric car?” („Cine a ucis mașina electrică?”) grupează 65 de interviuri cu persoane implicate în acest caz tulburător petrecut în Statele Unite. Faptele concrete prezentate în cadrul filmului oferă o perspectivă amplă asupra jocurilor de culise care au loc în cadrul industriei auto.
Pentru o documentare și mai aprofundată a istoriei motoarelor alternative vă invităm să lecturați cartea profesorului yoga Gregorian Bivolaru „Primii pași practici către... Motorul cu apă”. Dincolo de tabloul ademenitor al „descoperirilor revoluționare” pe care ni-l conturează companiile din domeniul auto interesate mai degrabă de propriile vânzări decât de a oferi alternative accesibile la nivel global, istoria ne arată că „roata” a fost inventată deja, adică tehnologii altenative în domeniul motoarelor au fost descoperite de multă vreme. Cu toate acestea, pe străzi vedem în continuare maşini care merg cu motorină sau benzină şi nu maşini nepoluante, care să aibă combustibili extrem de ieftini, cum ar fi … apa. În carte este alocat un capitol întreg referitor la „Bizara «îngropare» a invențiilor de acest gen și sfârșitul suspect al câtorva cercetători geniali”.
Citiți și:
Primii paşi practici către...motorul cu apă
O provocare tehnico-științifică: motorul cu apă
yogaesoteric
26 mai 2015
26 mai 2015