Efectele asupra copiilor se vor vedea în timp
Zilele trecute, un grup de 28 ONG-uri reunite sub titulatura de Coaliția pentru Familie și Constituție au acuzat Ministerul Educației Naționale de nerespectarea Legii Educației Naționale, pentru că permite și promovează sărbătorirea Haloween-ului în școlile românești.
În acest context, jurnalistul Mihai Șomănescu, de la activenews.ro
l-a contactat pe domnul Virgiliu Gheorghe, cunoscut biofizician și
specialist în cercetări psihosociale și comunicare, pentru a explica
însemnătatea și simbolistica Halloween-ului.
Reporter: Domnule
Virgiliu Gheorghe, cum apreciaţi introducerea acestei sărbători pe
agenda activităţilor instituţiilor de învăţământ din România?
Dr. Virgiliu Gheorghe: În primul rând, cred
că ar trebui să ne punem problema scopului, a sensului sau a
beneficiului pe care îl va avea pentru educaţia copiilor români, pentru
societate în ansamblul ei, promovarea manifestărilor Halloween.
Aceasta pentru că pe parcursul istoriei, orice sărbătoare a jucat un
anumit rol în cultura, în religia, în definirea identităţii şi viaţa
popoarelor.
De pildă, sărbătorile creştine
contribuie la întărirea, la consolidarea relaţiei omului cu Dumnezeu, cu
sfinţii şi evident cu întreaga învăţătură a Bisericii Creştine care are
ca centru iubirea aproapelui, milostenia, fapta cea bună în general.
Deci sărbătorile creştine trimit la modelul Dumnezeului - Om Hristos şi a
tuturor care i-au urmat modelul de dragoste şi jertfă pentru ceilalţi.
Mai
existau sărbătorile legate de ciclul natural al anotimpurilor agricole
sau pastorale care erau oarecum neutre din punct de vedere moral, deşi
imprimate de tot felul de superstiţii şi concepţii magice; avem,
desigur, şi sărbătorile care celebrau evenimente istorice importante ale
poporului respectiv care consolidau relaţia omului cu trecutul
poporului său şi, nu în ultimul rând, sărbătorile păgâne dedicate la tot
felul de zei. Acestea din urmă, având ca scop atragerea simpatiei și a
ajutorului zeului respectiv, erau marcate de tot felul de ritualuri prin
care erau evocate actele fundamentale ale zeului, ca şi comportamentul
moral sau social pe care acesta îl reprezenta în mod exemplar. Deci ca
şi în creştinism, sărbătoarea închinării la aceşti zei readucea în
conştiinţa oamenilor poruncile zeului respectiv, care uneori nu erau
deloc morale şi inofensive. De pildă, la sărbătorirea lui Dionisos se îmbătau şi se dedau orgiilor. Iar la alţi zei cum ar fi Baal, se aduceau jertfe copii cât mai mici, prunci.
Deci
mie mi se pare că atunci când se introduce sau se promovează o
sărbătoare – eveniment central în viaţa unui popor – este esenţial de
investigat care este schimbarea pe care aceasta o va aduce în
mentalităţi, în raporturile sociale şi chiar în Weltanschauung-ul [concepția despre lume, n.n.] acelui popor.
R.: Dar Halloween-ul este perceput ca un prilej de relaxare, de distracţie. Copiii se deghizează, se vizitează, primesc bombonele…
Dr. V. G.:
Aşa este promovat mediatic, dar cea mai mare parte a mass-media, s-a
demonstrat din păcate în ultimii ani, nu are criterii etice, ci doar
mercantile. Câştigul dictează morala. Iar Halloween-ul este un eveniment
care anual creşte audienţa, deci câştigurile. Waldemar Sezer, profesor
de informatică la Universitatea Sao Paulo din Brazilia, observa că
legile acestui mediu conduc la paradoxul că evenimentele cele mai
grozave, moartea cea mai tragică sunt cele care cresc cel mai mult
audienţa. Deci dacă media se întreţine prin horror şi divertisment, este
de înţeles în această logică de ce promovează Halloween-ul în măsura în
care o fac. Problema cea mai mare este aceea că instituţiile
educaţionale nu înţeleg faptul că oricare sărbătoare vine cu o panoplie
de elemente simbolice care generează anumite comportamente şi
mentalităţi.
Deși pare o joacă, ca orice manifestare rituală, mimesisul are ca efect actualizarea și consolidarea unei relații psihologice între individ și realitatea mitologizată.
Cercetările din domeniul fenomenologiei religiilor au demonstrat că pe
parcursul participării, implicării în scenariul mitului respectiv,
individului chiar i se imprimă acele stării mentale sau sufletești care
caracterizează persoanele mitologizate. E ca și cum s-ar produce un
transfer de energie psihomentală între personajul mitologizat și
subiect. Aceasta explică faptul că participarea la sărbătoarea Halloween
induce o stare psihologică în care excitația și fascinația sunt
asociate cu un sentiment de spaimă mai mult sau mai puțin intens în
funcție de gradul implicării. În acest context, individul în mod firesc
urmează actele proprii personajelor în pielea cărora a intrat.
Așadar,
dincolo de bombonele, este evident pentru oricine că imageria răului pe
care o promovează Halloween-ul nu poate conduce decât la sporirea
comportamentului violent, a infracţionalităţii şi a criminalităţii,
adică faptele proprii duhurilor necurate pe care Halloween-ul le invocă.
R.: Dar
Halloween-ul a fost introdus ca sărbătoare chiar în Biserica Catolică,
pentru a alunga spiritele rele, şi lucrul acesta îl cred foarte mulţi
din cei care acceptă această sărbătoare. Cum vă explicaţi acest lucru?
Dr. V. G.:
În primul rând, este vorba de o sărbătoare celtică închinată prinţului
morţii şi prietenilor lui, deci avem de-a face cu o sărbătoare păgână pe
care probabil la un anumit moment Biserica Catolică a încercat să o
îmblânzească suprapunând-o cu Sărbătoarea Tuturor Sfinţilor. Ea
oricum nu avea valenţele de astăzi în trecut, şi chiar dacă în Biserica
Catolică ea ar fi fost dezvoltată într-un sens compatibil cu cel din
zilele noastre, acesta nu este un argument. Când, adeseori, în
mass-media se critică Biserica, se aduc în discuţie inchiziţia şi
cruciadele sângeroase din unele locuri din lume, uitându-se că acest
lucru a avut loc numai în catolicism, nu şi în Ortodoxie, şi numai
într-o anumită perioadă de timp. Însă, paradoxal, când se
doreşte promovarea unei sărbători cu evident caracter păgân ni se impune
ca argument principal că este creştină, deci bună pentru că a fost
recunoscută la un moment dat şi în Biserica Catolică.
Dacă
Halloween-ul a fost în trecut ceea ce este astăzi nu ştim, însă oricum
discuţia este lipsită de sens atâta timp cât Biserica Catolică, de ani
de zile ca şi anul acesta se delimitează de manifestările acestei
sărbători, atenţionând asupra caracterului magic şi malefic în ultimă
instanţă al acestora. La fel a făcut în ultima vreme și Biserica
Ortodoxă.
R.: Şi privind alungarea spiritelor rele?
Dr. V. G.:
Este de bun simţ faptul că duhurile rele nu pot fi izgonite de alte
duhuri rele sau de oameni care îndeosebi le invocă. Vrăjitorii nu se
închină lui Dumnezeu, iar duhurile morţilor, ce pot face ele împotriva
demonilor? Lumea lui Halloween este mai curând o lume infernală, deci
prietenoasă duhurilor rele, locul în care acestea petrec şi se odihnesc.
Este
vorba de o confuzie totală de ordin axiologic care ţine mai curând de
ideologia relativizării adevărului. Ceea ce insinuează sărbătoarea în
chip simbolic este faptul că duhurile rele ar putea conferi o putere
asupra vieţii şi morţii, puterea de a stăpâni, de a produce durere
altora, în mod evident o imagerie luciferică în care Lucifer este
celebrat în mod disimulat. Faptul că Halloween constituie una dintre
cele trei sărbători ale „Bisericii” lui Satan, spune totul. Mie mi se
pare că avem de-a face cu o gravă problemă etică atunci când impunem în
mentalul colectiv o sărbătoare, aceeaşi sărbătoare în care sataniştii
aduc o închinare specială lui Satan, tocmai pentru că ei o recunosc ca
fiind propria lor sărbătoare.
R.: Unele
costume sunt cu totul nevinovate, iar copiii nu ştiu nimic de
coincidenţa despre care vorbiţi. În aceste condiții, cum i-ar putea
vătăma sărbătoarea?
Dr. V. G.:
Coincidenţă ar fi în cazul în care costumele ar reprezenta pe îngeri şi
pe sfinţi, iar sataniştii şi-ar asuma această sărbătoare, însă în
momentul în care acestea închipuie pe vrăjitori şi demoni, duhurile
fantomatice ale morţilor sau cine ştie ce monstru, nu mai poate fi vorba
de coincidenţă. Acest repertoriu vestimentar sau fantasmatic ţine
evident de lumea lui Satan. Vătămarea poate că nu este evidentă
la vârstele în care totul nu este decât, să spunem, o nevinovată joacă,
dar perspectivele incubării acestei imagerii pe care copilul şi-o asumă
nu sunt deloc inofensive.
Există o
mulţime de studii desfăşurate în Statele Unite în care se arată că de
Halloween cresc spargerile cu minim 25%, sporesc consumul de alcool şi
droguri şi crește rata criminalităţii. Într-un studiu realizat în Boston
s-a constatat că, pe parcursul a patru ani, în noaptea de Halloween
criminalitatea este mai mare cu 50% decât în toate celelalte momente ale
anului.
De
asemenea, privind perspectiva inofensivă pe care o au tinerii, relevant
este studiul în care se arată că la întrebarea ce aţi vrea să faceţi în
noaptea de Halloween, cei intervievați au ales, într-un procent de 80%,
răspunsul „să omor un om”. Spiritul acestei sărbători este
într-adevăr viu şi dictează nu înmulţirea binelui, a păcii şi a
dragostei între oameni, de care lumea de astăzi se pare că are nevoie
tot mai mult, ci un spirit malefic al lucrării răului dus până la
uciderea aproapelui.
Toate aceste fapte cred că
ar fi de ajuns ca să ne punem problema în ce măsură societatea
românească, şcoala românească care se confruntă tot mai mult cu problema
violenţei are nevoie de introducerea sărbătorii şi manifestărilor de
Halloween.
R.: Care apreciaţi că va fi viitorul „sărbătorii” Halloween în societatea românească?
Dr. V. G.:
Depinde foarte mult de noi, de fiecare dintre noi, pe fondul uriaşei
confuzii axiologice în care s-a ajuns. Mai cu seamă părinţii care sunt
interesaţi de educaţia şi viitorul copiilor lor ar trebui să
conştientizeze şi să reacţioneze. Mijloacele mediatice nu ştiu în ce
măsură vor ajuta la stoparea fenomenului, pentru că divertismentul şi
violenţa aduc bani şi, de asemenea, sărbătoarea aceasta procură
câştiguri imense industriei de consum care este interesată direct să o
promoveze.
Şcoala românească însă nu ştiu ce
alegere va face. Ori va opta pentru o măsură raţională care ia în
considerare argumentele şi cercetările pe care le-am citat anterior,
refuzând să se mai implice în organizarea manifestărilor Halloween, ori
va înclina să-și asume acest fenomen din ignoranţă sau sub presiunile
seculare. În cel de-al doilea caz, nu ştiu cum va putea rezista în faţa
opoziţiei a tot mai mulţi părinţi, a legii fundamentale a ţării şi a
legislaţiei proprii Ministerului Educaţiei, care nu permit o educaţie
contrară principiilor etice. Vreau să cred însă că va birui raţiunea.
Dr. Virgiliu Gheorghe este bioetician, secretar ştiinţific al Institutului pentru Cercetări Psihosociale şi Bioetică.
Citiți și:
Halloween-ul şi pervertirea unor străvechi mistere
Halloween-ul – sursă de imense profituri prin propagarea maleficului
yogaesoteric
2 noiembrie 2015
2 noiembrie 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu